På di.dk anvender vi cookies til en række forskellige formål i forbindelse med funktion, webanalyse og marketing. Klikker du videre på sitet, accepterer du, at der sættes cookies til disse formål. Du kan læse mere om cookies og fravælge brugen af dem på denne side.


Om Kodeks

Kodeks for fødevarereklamer til børn er et frivilligt samarbejde mellem fødevareindustrien, dagligvarehandlen og medie- og reklamebranchen om ikke at reklamere for fødevarer med højt indhold af sukker, fedt, og salt, i medier der henvender sig til børn.
barnmhovedtelefoner
Børn er brugere af mange forskellige typer medier

Kodeks for fødevarereklamer til børn er en frivillig aftale om ikke at reklamere for fødevarer med højt indhold af sukker, fedt eller salt i medier eller dele af medier til børn under 13 år.

Kodeks følges af en vejledning til, hvordan udbydere vurderer, hvilke reklamer, medier og fødevarer, der er omfattet. Vejledningen er udarbejdet af Forum for Fødevarereklamer i tilknytning til kodeks.

Effekten har været, at markedsføring af fødevarer med et højt indhold af sukker, fedt og salt er faldet støt, og at kodeks i dag overholdes. Skulle der ske overtrædelser, bliver de invovlerede parter straks kontaktet med henblik på at få rettet overtrædelsen. 

  • Oprettet: 24-11-2009
  • Opdateret: 04-08-2017
  • Kontaktperson:
    Sven Pedersen

Læs mere

Læs om de resultater forum har opnået frem til 2014 i årsrapporten her.

Download

Nedenfor kan du downloade kodeks og den tilhørende vejledning

 







 
 
 

 

 

 

 
 
 
 
 
 
 

 


Forum for Fødevarereklamer - Tel: 3377 3377 - E-mail: foedevarerdi.dk